Berat Badan Bertambah Walaupun Dah Diet? Pelik kan? No.3 akan buat korang terkejut!

By: Nur 'Inayah Binti Hanif Salihudin (Sumber: Brightside)

Siapa kata makan banyak je penyebab berat badan bertambah? Ada lagi punca-punca lain yang menyebabkan berat badan bertambah yang mungkin korang tak perasan pun korang dah amalkan tabiat ni dalam kehidupan seharian korang. Takpe sis, belum terlambat lagi nak ubah ❤️ Jom baca lebih lanjut!

1. Tidur Terlalu Banyak

Tidur tidak cukup akan menyebabkan badan anda adalah lebih cenderung untuk menghasilkan tekanan tindak balas hormon kortisol yang meningkatkan selera makan. Walau bagaimanapun, terlebih tidur juga tidak baik untuk anda. 

 

2. Sering Bersiap Dalam Gelap

20 hingga 30 minit sahaja dari siang hari sudah cukup untuk memberi kesan kepada indeks jisim badan anda. Jadi lepas ni, buka je mata terus buka langsir ok?

3. Tidak Mengemas Katil

Kedengaran seperti aneh, tetapi fakta ini adalah benar. Siapa yang malam kemas katil, terus je pergi kerja? Haa, tabiah ni kena ubah tau! 

4. Tidak Menimbang Berat Badan

Ramai yang cakap elakkan menimbang berat badan sebab nanti akan stress atau pun tak yakin, tapi cuba tukar kan fikiran tu jadi positif. Jadikan sebagai motivasi untuk turunkan berat badan di skala hari-hari. Lagi satu, boleh lah kita tau diet atau senaman kita tu berhasil ke tidak bila kita timbang berat.

5. Makan Sarapan Terlalu Sikit

Penyelidik dari Universiti Tel Aviv menegaskan bahawa anda perlu memanjakan diri anda dengan hidangan yang lazat pada waktu pagi. Bila kita dah kenyang pagi-pagi, takda lah kita rasa nak makan macam-macam bila makan tengahari nanti.

So, jomlah kita ubahh gaya hidup kita! Tak kesahlah saiz badan korang macam mana sekalipun, besar ke kecil ke di Zoe Arissa semua orang boleh shopping tau. Kami ada saiz kecil dan juga plus size, tunggu apa lagi jomlah tengok design terbaru kami!